15 oktober 2023
Reinier van Houdt – piano
programma
Luc Ferrari – Fragments d’un journal intime (1980-1982)
James Tenney – To Weave (2003)
Pauze
Jürg Frey – La Présence, Les Silences (2014-2015)
Voor de pauze hoort u Fragments d’un journal intime, een compositie van de Franse componist Luc Ferrari, een werk dat teruggaat op een stuk voor muziektheater. Het belichaamt zijn verzet tegen muziek als monument, magnum opus of prestige object: het is een intieme muziek bestaande uit schetsen en dagboekaantekeningen. En dan een compositie van de Amerikaanse componist James Tenney. Na de pauze verstilt het programma met een compositie van de Zwitserse componist Jürg Frey (*1953) bekend om de brede en open klankruimtes die hij in zijn stukken schept.
De pianist Reinier van Houdt is gefascineerd door zaken die aan notatie ontsnappen: geluid, timing, ruimte, lichamelijkheid, geheugen, ruis, omgeving – al wat verder gaat dan compositie, interpretatie en improvisatie. Hij heeft een ongebruikelijk repertoire opgebouwd dat voortkwam uit persoonlijke zoektochten; uit samenwerkingen met componisten en musici, uit archiefonderzoek, uit het componeren en ensceneren van muziekuitvoeringen of uit onorthodoxe studies van klassieke muziek, en uit eindeloze bandopnamen die hij sinds de jaren tachtig maakte.
19 november 2023
IVES ENSEMBLE
John Snijders – piano
Josje ter Haar – viool
Emma Breedveld – viool
Heleen Hulst – altviool
Job ter Haar – cello
Onlangs is Richard Rijnvos aan Kosmoscópio begonnen, een cyclus geïnspireerd op de harmonie der sferen zoals de oude Grieken die zich voorstelden. Kosmoscópio zal uit negen werken bestaan die elk een van de hemellichamen representeren. De maan en Venus – Seléne en Aphrodíte in het Grieks – zijn de eerste die Rijnvos heeft voltooid. In het strijkkwartet Seléne verklankt Rijnvos een volledige maancyclus, van wassende tot volle maan en in retrograde terug naar de uitgangspositie waarin de maan onzichtbaar is.
In dit programma laat het ensemble aan Seléne drie oudere composities in verwante bezetting voorafgaan: een strijkkwartet van Reinbert de Leeuw dat geflankeerd wordt door pianokwintetten van Ruth Crawford en Laurence Crane. Crawfords Suite nr 2 laat zich karakteriseren als een expressionistisch en modernistisch werk, waarin invloeden van Ives en Berg op unieke wijze samenvloeien. Daartegenover staat de bedrieglijke eenvoud van het Piano Quintet van Crane, waarin op een manier die in de verte aan Satie en Feldman doet denken, met ogenschijnlijk simpele middelen grote diepgang bereikt wordt. Als intermediair tussen deze kwintetten klinkt er voor de pauze tenslotte nog de weinig gehoorde Etude voor strijkkwartet van De Leeuw, een beweeglijk werk dat Stravinskiaanse ritmiek paart aan ongemakkelijke harmonieën die zo kenmerkend zijn voor de Hollandse school. Dit alles vormt een bijzonder contrapunt met Rijnvos’ etherische en tegelijkertijd capricieuze Seléne.
programma
Ruth Crawford (1901-1953) – Suite nr 2 (1929) strijkkwartet, piano
Reinbert de Leeuw (1938-2020) – Etude voor strijkkwartet (1983/85)
Laurence Crane (1961) – Piano Quintet (2011) strijkkwartet, piano
pauze
Richard Rijnvos (1964) – Seléne (2022) strijkkwartet
Het Ives Ensemble staat bekend als vertolker van de beste moderne kamermuziek in de meest pure vorm. Met de eigenzinnige Amerikaanse componist Charles Ives als naamgever zoekt het ensemble steeds naar verrassende muziek. Met één been in de 20e eeuw, één been in de 21e eeuw en met ogen en oren gericht op de 22e eeuw. Het Ives Ensemble speelt historische muziek van onze tijd, muziek die we in de toekomst zullen waarderen als ons cultureel erfgoed. Componisten als John Cage, Aldo Clementi en Louis Andriessen schreven muziek voor het ensemble. En ook nu wordt samengewerkt met toonaangevende hedendaagse componisten en kunstenaars. Klik hier voor hun uitgebreide discografie.
17 december 2023
KERSTCONCERT
Marco Blaauw – trompet
Christine Chapman – hoorn
met electronica
Concerten door solisten van het befaamde Keulse ensemble MusikFabrik waren de afgelopen jaren steeds hoogtepunten in ons programma. Het kerstconcert wordt dit jaar verzorgd door twee eminente representanten van dit ensemble, en wel door onze lokale en nationale trots Marco Blaauw en en de Amerikaanse hoorniste Christine Chapman. De organisatie zal zich ook niet onbetuigd laten. We zetten de traditie van de afgelopen jaren voort door in een authentieke kerstsfeer met stemmige verlichting voedende soepen en verkwikkende Glühwein te serveren.
Programma
Jing wang – Yan (Schelp solo)
Dai Fujikura – Inkling (trompet solo)
Dai Fujikura – Yurayura (hoorn solo)
Giacinto Scelsi – Quartro Pezzi (1959 double bell hoorn)
Arin Shahjahanian – Lighght (2023 duo voor double bell hoorn en double bell trompet)
pauze
Alvin Curran – Shofar Rags (shofar en electronica)
Marco Blaauw – Examinations of Hue (trompet, hoorn en electronica)
Rolf Wallin – Prillar (Duo voor twee Noorse luren)
Marco Blaauw studeerde bij Pierre Thibaud en Markus Stockhausen. Marco’s missie was de trompet en zijn speeltechieken verder te ontwikkelen en zo een nieuw repertoire te initiëren. Veel werken zijn speciaal voor Blaauw geschreven, waaronder composities van Peter Eötvös, Georg Friedrich Haas, Wolfgang Rihm, Rebecca Saunders, Martijn Padding en John Zorn. Blaauw werkte intensief samen met Karlheinz Stockhausen. Hij speelde de hoofdrol in Stockhausens Michaels Reise en bracht vele solorollen uit de operacyclus Aus Licht in première.
De hoorniste Christine Chapman rondde haar muziekstudies af aan de Universiteit van Michigan en de Universiteit van Indiana. Als lid van Ensemble Musikfabrik heeft Christine nu de kans om direct samen te werken met tal van de grootste hedendaagse componisten, waarbij ze werken van onder andere Karlheinz Stockhausen, Wolfgang Rihm, Peter Eötvös, Rebecca Saunders en Georg Friedrich Haas in première bracht en uitvoerde. De ervaring van het ‘out of the box’ optreden, zoals met de muziek van Harry Partch, La Monte Young, Sun Ra of Mouse on Mars, is de drijfveer van haar werk.
14 januari 2024
NIEUWJAARSCONCERT
Inner Space
Amelia Hochkant – sopraan
Michaela Riener – sopraan
Elsbeth Gerritsen – mezzo
Fanny Alofs – mezzo/alt
Ter opening van het nieuwe jaar brengt een a cappella-formatie van vier zangeressen een programma van sferische stukken die u met geestverruimende harmonieën 2024 in laten gaan. Sommige composities ademen de invloed van eeuwen ingekeerdheid tussen de kloostermuren, andere vormen vol engagement een aanklacht tegen een afzichtelijke wereld. Verschillende werken zijn intens ritmisch gestuurd en opzwepend. Hier en daar combineren ze zang met klein handslagwerk of (geprepareerde) piano.
programma
John Taverner – Two Hadiths (2008, zang, cither, loopstation)
Louis Andriessen
Suite ‘the memory of roses’ (1999/2023, zang en piano)
– Y Después
– Berceuse voor Annie van Os
– Thanh Hoa
– Menuet voor Marianne
– The memory of roses
– Lied
Arvo Pärt – One of the Pharisees (1992)
Roderik de Man – Thou Single Wilt Prove None (2010, stem en electronica)
Jonathan Dove
– It sounded as if the streets were running (2006)
– I saw no way (2006)
Henri Pousseur – Mnemosyne I (1968)
Howard Skempton – Senza Licenza (1974)
David Lang – drie ‘madrigalen’ uit Love Fail (2012)
Jan Kuijken – The Night is Gathering Around Me (2020)
Kate Moore – I Will Be Honest With You
(2008, kistorgel, cither, stemmen)
Steve Reich – Know What Is Above You (1999, stemmen + hand drums)
Storm in a Jar is een a-cappella formatie van vier gedreven zangeressen:
Elisabeth Hetherington sopraan, Michaela Riener sopraan, Elsbeth Gerritsen mezzo, en Fanny Alofs mezzo/alt. Ze werken al jaren veelvuldig samen bij Silbersee, het Nederlands Kamerkoor, ensemble Lonelinoise en de Nederlandse Bachvereniging. Ze hebben allen een uitgebreide ervaring in ensemblezang en hebben een grote staat van dienst in hedendaags repertoire alsook in oude muziek.
25 februari 2024
Ralph van Raat – piano
foto Heather Pinkam
Een programma geheel gewijd aan vroege werken van Pierre Boulez (1925–2016) en van zijn leerling Claude Ballif (1924–2004).
Een concert met heel veel complexe muziek, maar alles wordt uiteraard door Ralph toegelicht en virtuositeit staat sowieso centraal, dus verwacht spectaculaire momenten. Het bijzondere aan de stukken van Boulez is dat je zijn ontwikkeling hoort van student naar volwassen componist in slechts een jaar tijd. Alle Boulez-elementen zijn al aanwezig, maar in een overzichtelijker, duidelijkere vorm dan in zijn latere werk.
De Passe-Temps van Ballif (voltooid in 1997) vormen een reeks stukken die op een abstract niveau vooral geïnspireerd zijn op een componist, variërend van Mozart tot Cage. Echter, Ballif blijft overal trouw aan de taal van de avant-garde. In alle stukken binnen de reeks staat het vormexperiment centraal en de virtuoze klankwereld van Ballif zorgt voor constante verrassingen.
De werken van Boulez zijn onuitgegeven en worden door Ralph als enige ter wereld gespeeld. Klik hier voor zijn toelichting op de werken van Boulez.
Programma
Pierre Boulez – Thème et Variations pour la main gauche (1945)
Claude Ballif – Passe-Temps nr. 1
Pierre Boulez – Trois Psalmodies (1945)
Claude Ballif – Passe-Temps nr. 2
pauze
Claude Ballif – Passe-Temps nr. 3
Pierre Boulez – Prélude, Toccata et Scherzo (1944)
Ralph van Raat is al vanaf zijn 14e jaar volledig gefascineerd door de klassieke muziek van de twintigste eeuw. Alhoewel zijn repertoire van Bach tot Bartók loopt, ligt het zwaartepunt op componisten vanaf Debussy, Bartók en Ives tot hedendaagse meesters. Zijn doel is het publiek te overtuigen van de immense schoonheid en veelzijdigheid van de muziek van onze tijd met solo-recitals, lezingen met pianospel, concertoptredens, CD-opnames en bijzondere projecten.
In 2003 kreeg hij de titel Steinway Artist en voegde zich daarmee bij het exclusieve groepje pianisten waartoe onder meer Vladimir Horowitz, Martha Argerich, Alfred Brendel, Lang Lang en Keith Jarrett behoren.
Sinds 2006 heeft hij een exclusief contract met Naxos waar inmiddels meer dan 30 opnames van hem verschenen.
17 maart 2024
Quattuor Bozzini
Clemens Merkel – viool
Alissa Cheung – viool
Stéphanie Bozzini – altviool
Isabelle Bozzini – cello
Witness, het eerste strijkkwartet van de Nederlandse componist Merijn Bisschops is geschreven voor Quatuor Bozzini. In dit werk combineert Bisschops invloeden van spectrale, post-minimal en renaissance muziek. Kleurrijke vibraties zwellen aan tot een rustiek tjirpen. Een repetitieve akkoordopeenvolging transformeert gestaag onder invloed van minieme ritmische verschuivingen. Beweeglijke microtonale ornamenten monden uit in een reine tonale bespiegeling.
Ook String Quartet No. 4 van de Canadese componist Michael Oesterle is geschreven voor het kwartet. Als in zijn andere werken gaat het hem om de balans tussen muzikaal materiaal dat geometrisch, expressief en ‘puriteins’ is.
Programma
Michael Oesterle – String Quartet No. 4 (2019)
pauze
Merijn Bisschops – Witness (2022)
Quatuor Bozzini is een strijkkwartet uit Montreal dat zich specialiseert in nieuwe en experimentele muziek. Het kwartet kenmerkt zich door het nemen van risico’s, experimenteren en samenwerken, en waagt zich moedig buiten de gebaande paden. Ze hebben inmiddels een rijk en divers repertoire opgezet, zonder zich te laten leiden door modieuze innovaties. Het resultaat is meer dan 400 werken in opdracht en zo’n 500 werken die in première gingen. Hun compromisloze aanpak heeft geresulteerd in de realisatie van tal van veelgeprezen producties, waaronder interdisciplinaire projecten met video, theater en dans. Klik hier voor hun indrukwekkende discografie.
14 april 2024
Keren Motseri – sopraan
Joseph Puglia – viool
De Kafka Fragmenten van de Hongaarse componist György Kurtág, een medestudent van György Ligeti aan de Liszt Academie in Boedapest, behoren tot zijn bekendste en meest uitgevoerde werken. Kurtág studeerde in 1957-58 in Parijs bij Olivier Messiaen en Darius Milhaud. Daar ontdekte hij Kafka’s werken en verzamelde gedurende de volgende decennia fragmenten van diens geschriften. Die collectie werd de basis voor een buitengewoon onconventionele en expressieve liederencyclus voor sopraan en viool. Bij dit concert hoort u de integrale versie.
Programma
György Kurtág – Kafka-Fragmente (1985-1986)
De Israëlische Keren Motseri is een veelzijdige en veelgevraagde sopraan met een repertoire dat loopt van de Renaissance tot en met de 21e eeuw. Recente highlights zijn optredens op het Lincoln Festival in New York met een uitvoering van Yitzhak Rabins Chronicle of an Assassination, een portret van Pierre Boulez met het Asko|Schönberg Ensemble en Bachs Hohe Messe op het Jerusalem Bach Festival. Twee jaar geleden had zij haar debuut bij de Nationale Opera bij de productie van Stockhausens Aus Licht. Als specialiste in de interpretatie van hedendaagse muziek werkte ze in heel Europa samen met componisten als Kaija Saariaho, Steve Reich en Louis Andriessen.
De van oorsprong Amerikaanse violist Joseph Puglia heeft zijn sporen verdiend als een van de top-interpretatoren van de muziek van de 20e en 21e eeuw. Hij maakte zijn solo-debuut bij het Concertgebouw Orkest, speelt als concertmeester bij het Asko|Schönberg Ensemble. Hij gaf concert- en kamermuziekoptredens op locaties als Lincoln Center en Carnegie Hall (New York), Library of Congress (Washington DC), Southbank Centre (Londen), Salle Pleyel (Parijs) en Melbourne International Arts Festival (Australië). Lopende projecten omvatten ‘Voices of the Violin’, waarin hij onderzoekt hoe de eigen persoonlijkheid van een viool onze muzikale ervaringen beïnvloedt.