28 oktober 2018
Mondriaan Kwartet
Jan Erik van Regteren Altena – viool
Edwin Blankenstijn – viool
Frank Brakkee – altviool
Eduard van Regteren Altena – cello
met Guus Janssen – piano
We openen met het u welbekende Mondriaankwartet, ditmaal met de pianist Guus Janssen. Zij spelen een van de laatste werken van Morton Feldman, zijn Piano and String Quartet (1985). Dit hypnotisch meditatieve werk duurt 75 minuten.
We beginnen met een welkomstdrankje en dan wordt het stuk zonder pauze gespeeld.
18 november 2018
Sarah Saviet – viool
De Amerikaanse violiste Sarah Saviet woont en werkt in Keulen, is lid van The Riot Ensemble en werkt samen met onder meer Ensemble Modern en Musikfabrik. Daarnaast treedt ze regelmatig op met symfonieorkesten, waaronder de Berliner Philharmoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en Konzerthausorchester Berlin. Voor ons brengt ze een gevarieerd soloprogramma met muziek van onder meer Salvatore Sciarrino, Michael Finnissy en Lawrence Dunn.
16 december 2018
Ralph van Raat – piano
We zetten de traditie voort. Ralph van Raat verzorgt het Kerstconcert. U hoort de wereldpremière van Robert Nasvelds Open Mind, opgedragen aan Ralph en een werk van Heather Pinkham. Maar centraal staat Catharsis, een grootse pianocyclus van de Vlaamse asceet Kris Oelbrandt O.C.S.O., een trappist die zichzelf omschrijft als een kruising tussen Olivier Messiaen en Arvo Pärt. Oelbrandt karakteriseert het werk als een opgang tot nederigheid. Na een energiek begin eindigt het werk in extreme sereniteit. Ervaar in aanloop naar de Kerst het pad van bezinning, zuivering en catharsis en ga dan nederig en gelouterd naar huis. Naast de traditionele Glühwein en soepen kunt u dit jaar nog een verrassing met trappistenbier verwachten.
27 januari 2019
Fie Schouten – basklarinet
Marij van Gorkom – basklarinet
Eva van de Poll – cello
Beltane Ruiz Molina – contrabas
Florentin Ginot – contrabas.
Fie Schouten is wereldwijd te horen in veel verschillende formaties op podia en festivals. Ze bespeelt alle klarinetten maar haar grote liefde ligt bij de basklarinet. Ze is de drijvende kracht achter het tweejaarlijkse basklarinetfestijn. Ditmaal een formatie met twee basklarinetten, een cello entwee contrabassen. Florentin Ginot herinnert u zich ongetwijfeld nog van zijn indrukwekkende optreden vorig jaar met Marco Blaauw. U hoort werken van onder meer Frederik Neyrinck, Georgia Nicolaou en Michael Finnissy.
17 februari 2019
Reinier van Houdt – piano
Reinier van Houdt is een pianist die gefascineerd is door zaken die zich aan notatie onttrekken: klank, timing, ruimte, aanwezigheid, tijdsverloop, ruis en omgeving. Hij speelt allereerst een werk van de Franse componist Luc Ferrari, pionier van hybride muzikale vormen. In zijn 36 Enfilades voor piano en tape uit 1985 presenteert een pianist losse schetsen en tapes van een onbekende componist aan een publiek, terwijl de bandrecorder hem voor onoplosbare problemen plaatst. Verder hoort u een werk van de Amerikaanse componist Alvin Curran. In 2018 schreef Curran voor Reinier Dead Beats, een suite waarin de elementen melodie, harmonie, ritme en vorm van elkaar loskomen en eigen levens leiden.
17 maart 2019
Christine Chapman – hoorn
De Amerikaanse hoorniste Christine Chapman had als lid van het Keulse ensemble MUSIKFABRIK het voorrecht direkt samen te werken met aantal van de grootste hedendaagse componisten waarbij ze premières en uitvoeringen verzorgde van werken van onder meer Karlheinz Stockhausen, Wolfgang Rihm, Peter Eötvös, Rebecca Saunders and Georg Friedrich Haas. In dit soloconcert brengt ze muziek voor tal van bijzondere hoorntypes uit verschillende continenten.
28 april 2019
Ives Ensemble
We besluiten met het u welbekende Ives Ensemble dat een thematisch samenhangend programma brengt onder de titel Nevenwerk II. Centraal staat een nieuwe compositie van Richard Rijnvos Riflesso sullo spazio (2018-19) dat is gebaseerd op dezelfde instrumentale combinatie als de Suite op. 29 (1926) van Arnold Schönberg: Esklarinet, klarinet in A, basklarinet, viool, altviool, cello en piano. De suite zelf, het vertrekpunt van de Riflesso, wordt ook uitgevoerd. De rust en contemplatie van de Riflesso staan hier tegenover de nerveuze muzikale taal en het complexe contrapunt van Schönbergs werk. Morton Feldmans Three Clarinets, Cello and Piano uit 1971 completeert het programma en sluit niet alleen qua bezetting maar ook thematisch nauw bij de andere composities aan.