6 september
Harmonie en de hand?
Premières & improvisaties, film en muziek
Huib Ramaer – musicoloog
Fie Schouten – basklarinet en bassethoorn
Anna voor de Wind – basklarinet
Guus Janssen – piano
Trevor Grahl – techniek
Twee muziekpremières (Trevor Grahl en Guus Janssen) , film met muziek, en een poëtische tekst van Piet Gerbrandy. Huib Ramaer, musicoloog leidt het concert in. Hij reflecteert op hoe men afgelopen eeuw omging met het genre ‘hedendaagse kunst’, hoe het er nu voorstaat en hij blikt vooruit naar de toekomst. Met dank aan Cultuurmakersfonds van het Prins Bernhard Cultuurfonds die dit concert mogelijk gemaakt hebben.
11 oktober 2020
Joe Houston – piano
Sarah Saviet– viool
Het concert is ten gevolge van de Duitse corona-regels afgelast.
15 november 2020
Fie Schouten – basklarinet
Jelte Althuis – basklarinet
Tatiana Koleva – slagwerk
Eva van de Poll – cello
Een concert in het kader van het tweejaarlijkse Basklarinet Festijn. U hoort onder meer muziek van Hanna Kulenty voor twee basklarinetten , percussie en cello en werk van Georges Aperghis voor basklarinetten en slagwerk.
20 december 2020
Ralph van Raat – piano
Kerstconcert
Het concert is ten gevolge van de coronaregels verplaatst naar 13 juni.
24 januari 2021
Fanny Alofs – zang
Stefan Gerritsen – gitaar
Katharina Gross – cello
Fanny Alofs, Stephan Gerritsen en Katharina Gross openen het nieuwe seizoen met een vrolijk en gevarieerd programma met enkele dadaistische stukken (Kurt Schwitters en Guus Janssen) en theatrale performance. U hoort veel verrassende klankwerelden: de cello met extended techniques en speeltechnieken uit de Oezbeekse traditie, de gitaar die de traditionele toonsoorten verlaat in voor 31 tonen gestemde composities en een late virtuoze en expressieve liedcyclus van Benjamin Britten voor stem en gitaar. Verder een aantal composities van componisten met wie de musici veel samenwerken.
Het concert is ten gevolge van de coronaregels verplaatst naar 5 september.
21 februari 2021
Ralph van Raat – piano
Ter compensatie van Ralph’s vervallen kerstconcert nu een spetterende vertoning met onder meer de ‘Techno Etudes’ van Karen Tanaka en ‘The Housewife’s Lament’ van Frederic Rzewski.
Het concert is nu verplaatst naar 13 juni.
7 maart 2021
Joseph Puglia – viool
Keren Motseri – sopraan
Sounds and Silence
De van oorsprong Amerikaanse violist Joseph Puglia heeft zijn sporen verdiend als een van de top interpretatoren van de muziek van de 20e en 21e eeuw. Hij maakte zijn solo-debuut bij het Concertgebouw Orkest, speelt als concertmeester bij het Asko|Schönberg Ensemble en werkte met Pierre Boulez en leden van het Ensemble Intercontemporain. De Israëlische Keren Motseri is een veelzijdige en veelgevraagde sopraan met een repertoire dat loopt van de Renaissance tot en met de 21e eeuw. U hoort twee werken die speciaal voor hen geschreven zijn, een nieuw werk van Jürg Frey en een werk van Hana Ajiashvili op een tekst van Heinrich Heine. Verder selecties uit de Kafka-fragmenten van György Kurtag en werk van Luigi Nono, Klas Torstensson en Kaija Saariaho.
Het concert wordt verplaats naar volgend seizoen.
21 maart 2021 (attentie: het concert was aanvankelijk voor 14 maart gepland)
James Ayward – fagot en electronica
De Australisch-Nederlandse fagottist James Aylward speelde in de meest vooraanstaande symfonie-orkesten waaronder het Concertgebouw Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Amsterdam Sinfonietta. Verder werkt hij samen met het Keulse ensemble MusikFabrik en ASKO|Schönberg. Zijn primaire belangstelling gaat uit naar het hedendaagse repertoire. U hoort onder meer composities van Chris Dench en Pierluigi Billone, een student van Salvatore Sciarrino en Helmut Lachenmann. Verder werk van Adrian Kleinlosen met electronica.
Het concert wordt verplaatst naar het volgende seizoen
4 april 2021
Joe Houston – piano
Sarah Saviet– viool
De Britse pianist Joseph Houston is een specialist op het gebied van hedendaagse en experimentele muziek. De Amerikaanse violiste Sarah Saviet werkt in Keulen, is lid van The Riot Ensemble en werkt samen met onder meer Ensemble Modern en Musikfabrik. Daarnaast treedt ze regelmatig op met symfonieorkesten, waaronder de Berliner Philharmoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin en Konzerthausorchester Berlin. Ze brengen een programma met muziek van Rebecca Saunders, Iannis Xenakis en James Weeks en geven een korte introductie bij de stukken.
Het concert wordt verplaatst naar het volgende seizoen.
18 april 2021
Oerknal
Jellantse de Vries – viool
Christian Smith – Slagwerk
U hoort ‘Dirt Road’ een werk werk voor viool en slagwerk van een uur van Linda Catlin Smith. Deze Canadese componiste schrijft werken met de trancendente en meditatieve eigenschappen van mininimal music zonder de typische repetatieve en ritmische herhalingen: verstild en vloeibaar, maar virtuoos en en met een breed scala van kleurschakeringen.
Het concert wordt verplaatst naar 22 augustus.
16 mei 2021
Nationaal Jeugdorkest
Jelmer de Moed – klarinet
Tim Brackman – viool
Elisa Karen Tavenier – altviool
Pieter de Koe – cello
Rik Kuppen – piano
Vijf leden van het Nationaal Jeugd Orkest brengen een programma onder de titel ‘De laatste romantici’. Drie hedendaagse componisten reflecteren op de romantiek die hun muziek inspireerde en vervulde. Penderecki brengt met zijn kwartet een ode aan de ‘Musica Domestica’. Schnittke voltooid het pianokwartet van zijn inspirator: Gustav Mahler. Kurtag brengt een ode aan Schumann; de beroemde meester van de muzikale poëzie.
Het concert wordt verplaatst naar het volgende seizoen.
13 juni 2021
Ralph van Raat – piano
Met ingang van 5 juni zijn de corona-regels aangepast. We zijn blij u zo ter vervanging van zijn vervallen kerstconcert alsnog een spetterende vertoning door Ralph met onder meer de ‘Techno Etudes’ van Karen Tanaka, Heather Pinkham en Daan Manneke te kunnen bieden.
We hebben het seizoen verlengd tot half oktober om de 4 uitgevallen concerten te compenseren dan wel alsnog te laten plaatsvinden.
22 augustus
Oerknal
Jellantse de Vries – viool
Christian Smith – Slagwerk
U hoort ‘Dirt Road’ een werk werk voor viool en slagwerk van een uur van Linda Catlin Smith. Deze Canadese componiste schrijft werken met de trancendente en meditatieve eigenschappen van mininimal music zonder de typische repetatieve en ritmische herhalingen: verstild en vloeibaar, maar virtuoos en en met een breed scala van kleurschakeringen.
5 september
Fanny Alofs – zang
Stefan Gerritsen – gitaar
Katharina Gross – cello
Fanny Alofs, Stephan Gerritsen en Katharina Gross brengen een vrolijk en gevarieerd programma met enkele dadaïstische stukken (Kurt Schwitters en Guus Janssen) en theatrale performance. U hoort veel verrassende klankwerelden: de cello met extended techniques, en met speeltechnieken uit de Oezbeekse traditie, de gitaar die de traditionele toonsoorten verlaat in composities die voor voor 31 tonen gestemd zijn. Verder een late virtuoze en expressieve liedcyclus van Benjamin Britten voor stem en gitaar. En nog een aantal composities van componisten met wie de musici veel samenwerken.
26 September
Ives Ensemble
fluit, klarinet, viool/altviool, cello, piano, elektronica
In dit programma staan twee spraakmakende componisten centraal: Joanna Bailie en Cassandra Miller. Tijdens de lockdown schreef Miller Perfect Offering voor fluit, klarinet en strijkkwartet. Het is geïnspireerd op Leonard Cohens Anthem uit 1992, waarin hij tegen beter weten in de hoop op betere tijden uitspreekt. Daarnaast klinkt Warblework waarin Miller zich laat inspireren door de zang van 4 Noord-Amerikaanse lijstersoorten.
Ook Joanna Bailie gaat in haar nieuwe compositie van bestaande geluidsfenomenen uit. In haar From above and far away klinken verre verkeersgeluiden door, die net boven de gehoordrempel uitkomen.
10 oktober
Gubaidulina ensemble
Vincent van Amsterdam – accordeon
Ilonka Kollhoff – fluit
James Oesi – contrabas
Tatiana Koleva – slagwerk
Esther Kuiper – mezzosopraan
Ruim 100 jaar geleden schreef Christian Morgenstern zijn komische en proto-dadaïstische Galgenlieder. In 1996 zette de Russische componiste Sophia Gubaidulina, toen verhuisd naar het westen, verrassend genoeg deze inmiddels befaamde ‘onzin’-gedichten op muziek. Gubaidulina’s interpretatie is poëtisch, mystiek en theatraal.