zondag 23 november 2025 om 16:00 uur

Joseph Puglia, de virtuoze violist en concertmeester van Asko|Schönberg, die als geen ander weet het publiek bij zijn optredens te betrekken, vroeg 13 componisten een compositie te schrijven voor zijn recentelijk verworven de viool (Anselmo Bellosio, Venetië, ca. 1785, Karel Appel Foundation). In deze werken onderzoekt hij het karakter van dit instrument en zijn technische grenzen. Hoor hoe hij met nieuwe speeltechnieken (waaronder het spelen met de viool op schoot en het tikken met eetstokjes op zijn viool) een heel nieuw klanklandschap creeert.

Joseph schrijft: “Het project is ontstaan ​​uit mijn eigen zoektocht naar een viool. In 2021 moest ik op zoek naar een nieuw instrument. Ik probeerde meer dan 80 verschillende violen, elk met een unieke persoonlijkheid die mijn spel beïnvloedde. De manier waarop ik een muziekstuk benaderde, kon per instrument drastisch veranderen. De stukken van “Voices of the Violin” zijn gebaseerd op deze ervaring en onderzoeken hoe viool en violist met elkaar verbonden zijn en hoe we samenwerken om één muzikale stem te creëren. […] Tijdens mijn zoektocht heb ik samengewerkt met componisten en collega’s. Dit werd centraal gesteld in “Voices” en in de nieuwe stukken. Deze stukken hebben me uitgedaagd om elke grens van mijn eigen techniek te benutten en met componisten samen te werken om nieuwe technieken en geluiden te vinden waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden op de viool. Sommige nieuwe technieken zijn gemakkelijk te herkennen, zoals wanneer ik de viool op mijn schoot houd (in het stuk van Alice Yeung) of hem met een eetstokje bespeel (in het stuk van Jasper de Bock). Andere zijn subtieler, maar hebben desondanks tot nieuwe geluiden en notaties geleid.”


Programma

Posturizor (2023) – Alice Yeung
E is for Elijah (2023) – Kate Moore
Wind, inside the sound (2023) – Jürg Frey
and then my song started dreaming (2023) – Jan van de Putte
26 Seconds (2023) – Martijn Padding
Én-Kör IV (2023) – Marton Illes
Encore II (2023) – Robin de Raaff
pauze
1001 Stokslagen (2023) – Jasper de Bock
Lady in a Shell (with a bell), uit ‘Capriccios for solo violin’ (2023) – Helena Winkelman
Hummingbird Pulse (2023) – Livia Malossi Bottignole
The Last Sound of Venice (2023) – Samuel Carl Adams
Comfort, for Joe (2023) – Arieh Chrem
Presto continuo (2023) – Silvia Borzelli

Joseph Puglia wordt geprezen om de magische momenten die hij creëert tijdens concerten. Een recente concertuitvoering in het Sydney Opera House werd omschreven als “breathtaking, every phrase perfectly shaped. His prowess … almost extraterrestrial, made for one of the most engaging displays of the instrument” (Limelight Magazine). 
Joseph, een vooraanstaand pleitbezorger voor nieuwe muziek, omvat met zijn project “Voices of the Violin” nieuwe opdrachten van 13 componisten, die in 2023 in première gingen. Zijn project rond de vioolwerken van Luciano Berio resulteerde in een “verbluffende” cd-opname (Luister) en samenwerkingen met conservatoria, festivals en meer dan 100 violisten van alle niveaus. Hij heeft ook onderzocht hoe actieve publieksparticipatie diepere muzikale verbindingen kan creëren, met speciale aandacht voor de muziek van Pauline Oliveros. Als concertmeester van het Asko|Schönberg ensemble cureert Joseph “…and Beyond”, een ongeleide concertreeks die klassieke en hedendaagse muziek combineert. Hij werkte nauw samen met musicoloog Clive Brown en dirigent Johannes Leertouwer aan historische benaderingen van Brahms. In 2023 werd hij uitgenodigd om in Washington D.C. op te treden op de “Ole Bull” Stradivarius van het Smithsonian Museum, een van de slechts elf gedecoreerde Stradivariusviolen die er nog zijn. Hij werkte ook nauw samen met elektrische-gitaarlegende Steve Vai.
Joseph doceert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij sinds 2010 woont. Joseph Puglia bespeelt een viool van Anselmo Bellosio, Venetië, ca. 1785, afkomstig uit de nalatenschap van Karel Appel.

Zondag 5 oktober 2025 om 16:00

Als opening van ons programma presenteren we een trilogie, door de jonge Nederlandse componist Christiaan Richter geschreven voor accordeonist Vincent van Amsterdam en het Luna String Quartet. Drie onafhankelijke werken die onderling aan elkaar verwant zijn, aan elkaar complementair, maar elk met een eigen karakter.

Foto Ronald Knapp


Programma
Inleiding door en gesprek met Christiaan Richter
pauze
Christiaan Richter – Afbuiging Trilogie
– Afbuigingsjuk (2019), voor solo accordeon
– Afspiegelbreuk (2023), voor accordeon en strijkkwartet
– Aftaktiel (2025), voor accordeon en strijkkwartet

Het eerste werk op het programma is Afbuigingsjuk, een grootschalig en virtuoos werk voor accordeon-solo dat in 2019 in première ging op November Music. De accordeon roept het beeld op van het energieke spel van jazzsaxofonist John Coltrane in zijn late periode, met de veelzijdigheid aan timbres die een accordeon kan produceren – kaal, rond, warm, precies, scherp of juist vol, rijk aan boventonen. In het tweede werk, Afspiegelbreuk, voor bezetting van accordeon en strijkkwartet, reflecteert en bouwt voort op het eerste werk. U hoort hoe de klanken van het accordeon en het strijkkwartet contemplatief en sereen versmelten. Het drieluik wordt afgesloten met een première: een volledig nieuw werk voor accordeon en strijkkwartet, dat speciaal voor dit programma geschreven werd. Het is een virtuoos stuk dat tegelijk een concerto voor accordeon en strijkkwartet en concerto voor strijkkwartet en accordeon is.

Vincent van Amsterdam is als een van de voornaamste pleitbezorgers van het instrument een veelgevraagde en bekroonde solist. Zijn veelzijdige repertoire reikt van vroege en barokmuziek tot de allernieuwste muziek die speciaal voor het instrument geschreven is. Hij werkt veel samen met hedendaagse componisten, en diverse werken zijn dan ook door hem geïnstigeerd of speciaal voor hem geschreven. Zijn activiteiten omvatten zowel het solistische recital, kamermuziek, als samenwerkingen met orkesten. Van Amsterdam soleerde met o.a. het Residentie Orkest, Nederlands Kamerorkest, Bochumer Symphoniker, en ORF Radio-Symphonieorchester Wien. Zie hier een overzicht van zijn CD-opnames.

Het Luna Quartet, strijkkwartet voor hedendaagse muziek, en “specialists in quiet music” volgens BBC Radio 3, streeft sinds 2018 naar het allernieuwste. Het kwartet zoekt bewust de rafelranden van de nieuwe experimentele muziek op, vanuit het besef dat daar geschiedenis wordt geschreven. Zonder reserve zetten de vier musici hun expertise in en gaan ver in het verleggen van grenzen.Ze werkten internationaal samen met componisten als Kunsu Shim, Gerhard Stäbler, Frank Denyer, Ig Henneman, Rozalie Hirs, en Richard Rijnvos. Bij het Britse label Another Timbre zijn inmiddels drie CDs van het kwartet verschenen.

Foto Deen van Meer

Christiaan Richter is een Nederlandse componist. In 2014 behaalde hij zijn master compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Martijn Padding, Guus Janssen, Diderik Wagenaar en Calliope Tsoupaki. Richter schrijft voor diverse combinaties, variërend van uitgebreid compositorisch onderzoek middels solowerken, zoals de cyclus Droplets voor slagwerker Konstantyn Napolov en Remgewogen voor gitarist Martin van Hees, tot werken voor ensemble en elektronica als We Get Requests, het pianoconcert muTaTum (geschreven voor RKST21 met Severin von Eckardstein en Ermis Theodorakis als solisten), en orkestwerken als Motion Blur Streaks, Wendingen en 2270, waarvan de twee laatstgenoemde in opdracht van het Concertgebouworkest zijn geschreven.