BARBARA LÜNEBURG – viool
Minimal and Minimalistic
Minimal music and Minimalism is een stroming die geassocieerd is met het werk van Amerikaanse componisten als La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich en Philip Glass. De stroming vindt zijn oorsprong in de New York Downtown scene van de 60er jaren en werd aanvankelijk gezien als een vorm van experimentele muziek onder de naam New York Hypnotic School. Kenmerkend voor de stijl zijn consonante samenklanken, een gestaag tempo, vertraging of geleidelijke transformaties, en veelal een veelvuldige herhaling van muzikale frasen.
In dit concert zet Barbara Lüneburg de minimale muziek van Steve Reich en Philip Glass naast de werken van de Franse componist Yann Robin en Duitse componist Manfred Stahnke. Beide presenteren minimalisme in termen van de vorm en het gebruik van harmonisch materiaal.
Philipp Glass Knee 2 for violin solo, interlude from his Opera Einstein on the Beach (1975)
Yann Robin Draft 2 for violin solo (2014)
Manfred Stahnke Capra for violin in scordatura (1987)
Steve Reich Violin Phase for violin and tape (1967)
Yann Robin ziet zijn Draft-series voor verschillende instrumenten als een soort laboratorium. Zijn Drafts zijn experimenten waar verbeelding zich richt op één afzonderlijk instrument om de grenzen van techniek en timbre te verkennen. Elk van zijn Drafts wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de solist. In zijn korte Draft 2 benadert hij de traditionele viool vanuit het perspectief van de elektronische klankwereld en onderzoekt hij hoe een granulaire synthese live voortgebracht kan worden op vier snaren.
Manfred Stahnke is gefascineerd door zuivere intervallen en door toonladders en harmonieën die microtonaal uitgewerkt worden. Zijn Capra (1987) voor solo-viool is ver verwijderd van de hedendaagse Duitse muziek en lijkt meer op een mengelmoes van traditioneel gefiedel uit onbekende landen – alsof de componist verschillende traditionele muziekstijlen in een grote smeltkroes heeft gegooid. Capra gebruikt een unieke snaarstemming waarbij de losse snaren gestemd worden op F–C–F–C. Dit geeft het instrument een heel nieuwe klank en creëert een fascinerende psychologische uitdaging omdat alle toonhoogtes nu op andere plaatsen zitten dan gewoonlijk. Het stuk is onderverdeeld in zes contrasterende delen. Antifonia; Coro I, da lontano; Monodia estatica; Coro II, da lontano; Verso la fiamma; Fuga.
Het werk van Barbara Lüneburg als soliste heeft tal van componisten geïnspireerd om werk voor haar te schrijven. Dit heeft inmiddels geleid tot de opdracht van meer dan 30 werken voor viool, altviool en elektrische viool. Ze gaf concerten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en de Oriënt waar ze optrad met ensembles als het SWR Radio Symphonie Orkest, het Xenakis Ensemble, Slagwerkgroep Den Haag en het ASKO Ensemble. Verder werkte ze mee aan tal van cd’s en radioproducties waarin zij de veelzijdigheid van haar spel demonstreert. In de pers wordt haar werk beschreven als “gevaarlijk virtuoos, hartstochtelijk, transparant – met een verbijsterende gave voor de zuiverheid van klank en integriteit van toon –, genuanceerd en gedetailleerd, expressief en pakkend”. Haar solo-cd The Refined Ear werd internationaal geroemd en recensies spreken over haar solo-dvd met multimedia werken Weapon of Choice als een grensverleggende productie. Het BBC Music Magazine geeft haar laatste cd met Bach en Scelsi 5 sterren en kwalificeert het als zeer gedurfd. In haar laatste onderzoeksproject TransCoding (gesponsord door het Oostenrijkse Wetenschappelijke Fonds) onderzoekt Barbara sociale media en hun potentieel om een jong publiek te interesseren in en te betrekken bij de nieuwe kunsten (what-ifblog.net). Barbara onderwijst in Darmstadt (Duitsland) en Sankt Pölten (Oostenrijk) en gaf workshops aan Europese, Amerikaanse en Aziatische universiteiten.
Verder maken wij u attent op een concert door het Amsterdams Sinfonietta op vrijdag 14 november in de Vereeniging met onder meer nieuw werk van Sofia Goebaidoelina (http://www.stadsschouwburgendevereeniging.nl/programma/1775/Amsterdam_Sinfonietta/De_nieuwe_Goebaidoelina/). Bezoekers van ons concert zondag ontvangen een coupon waarmee zij 2 kaartjes voor de prijs van 1 voor het Goebaidoelina concert in de Vereeniging kunnen krijgen.