Concert zondag 15 maart

BREATHLESS

Stefanie Liedtke – fagot
Reinier van Houdt – piano

Praxis III is geïnspireerd door verschillende gedichten uit Les Fleurs du mal van Baudelaire. De sfeer is donker en heel expressief. Study 1 bestaat uit 5 miniaturen, een soort etudes, die het fenomeen triller nader onderzoeken. De stukken Praxis III en Study 1 zijn speciaal voor Stefanie geschreven.

In Alvin Currans Inner Cities 9/11 reizen we door uitgestrekte parallelle werelden van harmonie, melodie, ritme en ruis. Hij componeerde Inner Cities in zijn woonplaats New York voor Reinier van Houdt en werd daarin onderbroken door de aanslagen op de Twin Towers. “…this music in no way narrates these events;… it reflects the hopelessness of our tragicomic campaigns of hope and utopias – utopias which are nevertheless just around the corner…”

In de Sequenza voor fagot van Berio is de meest in het oog springende eis het hele stuk ‘zonder adem’ te spelen. Een onmogelijke opgave omdat het stuk ongeveer 18 minuten duurt. Met de circulaire ademhaling, het op hetzelfde moment in- en uitademen, kan dit probleem overwonnen worden. De fagotsequenza is een grote zoektocht naar de grenzen van het instrument en het gebruikt alle mogelijke en onmogelijke technieken. Soms doet het aan als meditatie en dan weer meer als een gevecht.

Diverso il tempo is geïnspireerd op gedichten van Salvatore Quasimodo in Dare en Avere en gaat over onmerkbare tijd en het dansen van de tijd.

Dimitris Andripokoulos      Praxis III voor fagot en piano (2000)
Alvin Curran                           Inner Cities 091101 (2001)
.                              pauze
Seung-Ah Oh                         Study 1 voor fagot en piano (2005)
Luciano Berio                       Sequenza XII voor fagot (1995)
Jacob TV                                 Diverso il tempo, opus 51, voor fagot en piano (1991)

Stefanie Liedtke is een veelzijdig musicus, gespecialiseerd in zowel hedendaagse als oude muziek. Zij studeerde fagot en blokfluit aan conservatoria in Duitsland (Stuttgart, Freiburg) en in Nederland (Rotterdam en Utrecht). In 1992 won ze de tweede prijs bij de internationale competitie “Fernand Gillet”. Aan het begin van haar carrière werkte ze als eerste fagottiste drie jaar bij het Nederlands Ballet Orkest en een jaar in het kamerorkest Camerata in Athene. In de loop van de tijd richtte zij zich steeds meer op de moderne muziek. Zij richtte twee ensembles op: Palmós en Trio Kassandra, beide in 1999. Palmós begon als duo, fagot en piano, en breidde later uit met cello. Afhankelijk van de projecten werd incidenteel ook in grotere bezetting gespeeld. Voor Palmós gaf Stefanie samen met haar Griekse partner Lorenda Ramou meer dan 30 compositie-opdrachten veelal aan jonge nog onbekende componisten. Na 10 jaar sloot Palmós haar activiteiten af met de cd ‘Breathless‘ met werken van Berio, Skalkottas, Yun en Kyriakides.
Stefanie speelt nu regelmatig als soliste op festivals in binnen- en buitenland. Zij maakte deel uit van het Xenakis Ensemble en speelt bij de Ostravska BandaInsomnio en het Wervelwind Ensemble. Ook treedt Stefanie op met verschillende barokensembles waaronder Eik en Linde.
Al meer dan 10 jaar speelt Stefanie regelmatig en met veel plezier muziektheater voor kinderen en geeft begeleidende workshops op scholen. Dit resulteerde de afgelopen jaren in o.a. de voorstellingen Toeters in Trammelant, Smak, en de kinderopera Jimmy.
Les geven deed Stefanie al tijdens haar studie, maar sinds 10 jaar geeft ze deze taak meer ruimte. Zij werkt veel met kinderen. Zij geeft niet alleen privélessen blokfluit en fagot, maar doceert sinds 2005 ook fagot bij verschillende Leerorkesten waaronder in Amsterdam-Bijlmer.

Reinier van Houdt studeerde piano aan de Liszt-Akademie in Boedapest en aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij ontwikkelde een fascinatie voor zaken die niet in een partituur te vangen zijn: kleur, timing, ruimte, geheugen, lichamelijkheid, ruis, omgeving – punten voorbij interpretatie en improvisatie. Hij verwierf een bijzonder repertoire, dat steeds tot stand kwam vanuit een persoonlijke zoektocht; hetzij uit samenwerkingen met componisten, uit speurwerk in archieven, uit het ‘componeren’ en ‘ensceneren’ van concertprogramma’s of uit een onconventionele studie van de klassieken.
Hij gaf premières van werk van o.a. Robert Ashley, Alvin Curran, Maria de Alvear, Charlemagne Palestine,  Francisco López, Kaikhosru Shapurji Sorabji, Michael Pisaro, Jerry Hunt, Yannis Kyriakides, Walter Marchetti.  Ook werkte hij met componisten als John Cage, Luc Ferrari, Alvin Lucier, Olivier Messiaen en Christian Marclay. Reinier van Houdt speelt in Current 93, dat onlangs een album uitbracht in samenwerking met Nick Cave, John Zorn en Antony Hegarty.  Ook is hij één van de drijvende krachten achter experimenteel muziek-collectief MAE/MAZE.
Hij speelde op podia als de Knitting Factory in New York, Queen Elizabeth Hall in Londen, DOM in Moskou, Setagaya Gallery in Tokio, Paradiso in Amsterdam, San Ildefonso in Mexico City, Apollohuis in Eindhoven, de New Library in Alexandrië Egypte, Mills College in Oakland, Music Gallery in Toronto, Volksbühne en HAU in Berlin en Kunstraum in Dusseldorf.