Galerie Marzee – Lage Markt 3 – Nijmegen – 4 uur
7090
met
Koen Kaptijn – trombone
Nora Mulder – piano
Anna voor de Wind – klarinet
Miriam Overlach – harp
Als spetterende afsluiting van het seizoen hoort u 7090, het Amsterdam gebaseerde ‘idiosyncratische collectief’ met als hoofdpersonen Koen Kaptijn, Nora Mulder en Bas Wiegers. Ooit zijn zij begonnen als muziekensemble met als specialisatie de muziek van Iannis Xenakis. Nu, 15 jaar later hebben zij de eretitel “De Bermuda-driehoek van de Nederlandse Podiumkunst” verworven.
In dit concert spelen Koen Kaptijn (trombone) en Nora Mulder (piano) met de klarinettiste Anna voor de Wind en harpiste Miriam Overlach.
Beide gasten zijn bekende solisten en ensemblespelers: Anna speelt onder meer in Looptail en Nieuw Ensemble; Miriam speelt in Ensemble Lumaka en is initiatiefneemster van de website Composing for Harp. Daarnaast hebben zij ook allebei een opvallend theatraal talent.
PROGRAMMA
7090 De Grom miniatuur uit The Voice [of God]
Wilbert Bulsink Voordat… voor harp solo
Gérard Grisey Charme voor klarinet solo
John Cage Concert for Piano and Orchestra
. Pauze
7090 De Groet miniatuur uit The Voice [of God]
Kurt Schwitters Ursonate
Thanasis Deligianis The Moon is Electric versie voor 4 spelers
Miniaturen uit The Voice [of God] (2017) 7090
Deze miniaturen zijn voorstudies voor het avondvullende project
The Voice [of God]. In elke miniatuur bestudeert 7090 een bepaald aspect van geluid en hun rituele karakter. In 2018 zal de volledige voorstelling in première gaan in het Orgelpark Amsterdam.
Voordat… voor harp solo (2017) Wilbert Bulsink
Het Concert voor Harp en Orkest dat Wilbert Bulsink schrijft voor Miriam Overlach en het Orkest van het Oosten en zal haar première beleven in 2018.
Voordat… is een voorproefje van deze compositie voor harp solo.
Charme voor klarinet solo (1969) Gérard Grisey
“We are musicians and our model is sound not literature, sound not mathematics, sound not theatre, visual arts, quantum physics, geology, astrology or acupuncture” – Gérard Grisey
Grisey wordt beschouwd als één van de grondleggers van de Spectrale Muziek samen met de componist Tristan Murail. Deze twee componisten verkenden het spectrum van toonkleur tussen harmonische boventonen en ruisklank.
Concert for Piano and Orchestra (1958) John Cage
“For a single pianist to be played with or without any or all parts written for orchestral instruments.” -John Cage
Voor de dansvoorstelling Antic Meet van Merce Cunningham schreef Cage afzonderlijk, zeer gedetailleerde partijen voor 11 instrumenten en noemde het Concert for Piano and Orchestra. Alle partijen kunnen naast elkaar klinken maar mogen ook gecombineerd worden met andere werken van Cage.
In Marzee klinkt dus de versie: Concert voor Piano, Harp, Klarinet en Trombone.
URSONATE (1922) Kurt Schwitters
Aan de bron van de Oersonate, of ook wel de “sonate in oergeluiden” lagen twee zogenaamde Plakatgedichte van de dichter Raoul Hausmann die de openingslijn van de Ursonata leverde:
“Fumms bö wö tää zää Uu, pögiff, kwii Ee”
Deze en meerdere soortgelijke zinnen gebruikte hij om bezoekers van literaire salons te verwarren, die meer traditionele muziek verwachtten. De verzameling zinnen herhaalde hij dan eindeloos met een zo groot mogelijke variatie aan stemmen. Gedurende 10 jaar (1922-1932) breidde hij het werk uit tot 30 pagina’s, waarvan Schwitters zelf later zei dat het één van zijn twee meesterwerken is. Officieel is de Ursonate dus geen Dada-werk, omdat de Dadaïsten wars waren van termen zoals meesterwerk.
The Moon is Electric (2017) Thanasis Deligianis
“The moon is electric. Her skin, she floats in the water, rests her head on the tiles and someone’s watching. He’s staring at the parts of her skin. He’s watching the switched-off-electric-moon. He’s watching the hanging, he’s watching her, he’s watching the, he’s watching.” –Adriana Minou
Net als bij het Concert for Piano and Orchestra van John Cage, schreef Deligianis 5 gedetailleerde partijen die los van elkaar en samen kunnen bestaan. Bij The Moon is Electric is er echter meer sprake van 5 personages dan van 5 instrumenten. In Marzee ontrafelen vier van de vijf personages het drama: Een vrouw in een badkuip, een elektrische maan, een stalker en een voorbijganger.
The Moon is Electric is mede mogelijk gemaakt door Fonds Podiumkunsten en Amsterdam Fonds voor de Kunst.