Zondag 22 december 2024 om 16:00 uur

Ook dit jaar zet Ralph van Raat onze kersttraditie voort met een integrale uitvoering van Olivier Messiaens Vingt regards sur l’Enfant-Jésus.

Foto: Heather Pinkham

Olivier Messiaen (1908-1992), leerling van Dukas, leraar van o.a. Boulez en Stockhausen, had drie inspiratiebronnen: het katholieke geloof, Wagners Tristan und Isolde en de natuur. Alle drie zijn in de Twintig bezinningen op het kind Jezus terug te vinden.
     Als je de cyclus benadert vanuit Messiaens geloof, dan lijkt de dubbelnatuur van Jezus, mens en zoon van God, steeds aanwezig. Bij de soms zeer dynamische verandering, vergelijkbaar met die van de wereld waarin wij leven, staat dan uiteindelijk de extatische ontmoeting met het eeuwig onbewogene centraal. Maar zelfs als je theologisch neutraal luistert, maakt het veelvuldige gebruik van regelmatig opgebouwde modi, van symmetrieën, van herhalingen met soms subtiele wijzigingen, dat je, ondanks alle muzikale beweging, uiteindelijk blijft op het punt van uitgang. Wat betreft Wagners Tristan und Isolde, net als in deze opera geeft Messiaens gebruik van Leitmotiven, zoals het Thème de Dieu (Gods thema), Thème de l’étoile et de la croix (Thema van de ster en het kruis), Thème d’accords (het akkoorden thema), Thème de l’amour mystique (Thema van de mystieke liefde), de pianocyclus eenheid en diversiteit. Tenslotte zal het vooral de vogelaar niet ontgaan dat Messiaen ook de natuur als inspiratiebron heeft.
     Messiaen schreef de 20-delige pianocyclus in 1944 voor de pianiste Yvonne Loriod, later zijn tweede vrouw. Volledige uitvoeringen zijn schaars. De cyclus is een van de langste pianocycli die op dat moment gecomponeerd waren. Hij duurt ruim twee uur. Met de pauze erbij zit u op drie uur… En dan zijn er nog de uren thuis van nagenieten en weer bijkomen.

Ralph van Raat is al vanaf zijn 14e jaar volledig gefascineerd door de klassieke muziek van de twintigste eeuw. Alhoewel zijn repertoire van Bach tot Bartók loopt, ligt het zwaartepunt op componisten vanaf Debussy, Bartók en Ives tot hedendaagse meesters. Zijn doel is het publiek te overtuigen van de immense schoonheid en veelzijdigheid van de muziek van onze tijd met solo-recitals, lezingen met pianospel, concertoptredens, CD-opnames en bijzondere projecten.
     In 2003 kreeg hij de titel Steinway Artist en voegde zich daarmee bij het exclusieve groepje pianisten waartoe onder meer Vladimir Horowitz, Martha Argerich, Alfred Brendel, Lang Lang en Keith Jarrett behoren.
     Sinds 2006 heeft hij een exclusief contract met Naxos waar inmiddels meer dan 30 opnames van hem verschenen.