Concert 15 november om 16.00 uur

DoelenKwartet

Frank de Groot – viool
Maartje Kraan – viool
Karin Dolman – altviool
Hans Woudenberg – cello

Het DoelenKwartet is een van de belangrijkste strijkkwartetten in Nederland op het gebied van de hedendaagse klassieke muziek. Het repertoire omvat ruim 200 voornamelijk eigentijdse werken en composities uit de vroeg-twintigste eeuw. Om deze nieuwe muziek in een historisch perspectief te kunnen plaatsen, laat het kwartet incidenteel ook de klassieken herleven. De vele ontmoetingen die het DoelenKwartet met vooraanstaande componisten mocht hebben, zijn voor het kwartet een leidraad geweest bij het vormen van een onmiskenbaar eigen signatuur: Steve Reich, Henri Dutilleux, Kevin Volans, John Adams, Wolfgang Rihm, Hans Abrahamsen, Willem Jeths, Peter-Jan Wagemans. Eveneens zet het DoelenKwartet zich in voor een jongere generatie componisten uit binnen- en buitenland, zoals bijvoorbeeld jaarlijks te horen is tijdens het Gaudeamus Festival.

Vandaag  brengen zij Ecce Homo, een programma waarin de mens centraal staat.

Ecce Homo

Márton Illes  (1975*)    Torso (2008)

Een stuk met een overrompelende energie. Zoals bij een torso in de beeldende kunst delen van het menselijk lichaam ontbreken, zo laat Illes in de compositie ook delen weg, die echter doortrokken zijn van de energie van wat wel aanwezig is.

Ludwig van Beethoven    Grosse Fuge
Het stuk toont aan dat het menselijk voorstellingsvermogen uitgaat boven tijd en ruimte. Beethoven die, zoals bekend, zijn gehoor kwijt was, legt zijn oor te luisteren in een andere wereld. Een immer nieuw en te doorgronden muziekstuk als een torso, want los gesneden van het strijkkwartet waar het oorspronkelijk mee verbonden was.

pauze

Wim Hendrickx  (1962*)    Seven Chakra’s (2004)
I    Muladara (Aarde)
II   Svadhisthana (Water)
III  Manipura (Vuur)
IV  Anahata (Lucht)
V   Vishuddha (Ether)
VI  Ajna (Derde Oog)
VII Sahasrara (Lotus)
Muziek die gecomponeerd werd vanuit een boeddhistische visie op de mens.

Behalve op de belangrijke Nederlandse podia en festivals trad het kwartet op in Frankrijk, Duitsland, Polen, Tsjechië, Zwitserland, Denemarken en Costa Rica.
Verder profileert het DoelenKwartet zich met bijzondere cd-opnamen van componisten als Hans Erich Apostel, Karl Amadeus Hartmann, Wolfgang Rihm en Willem Jeths. Cybele-Records is het innoverende label waarmee het DK samenwerkt. De bij Cybele uitgebrachte cd’s werden allen onderscheiden met diverse prijzen, waaronder tweemaal de Echo Klassik Preis, de Leopold Preis, de Editor’s Choice van The Grammophone en nominaties voor de Deutsche Schallplattenpreis 2009 en 2010.

Frank de Groot studeerde te Den Haag aan het Koninklijk Conservatorium en aan de Hochschule für Musik in Stuttgart. Frankt werkt als aanvoerder tweede violen in het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Als koordirigent is hij werkzaam bij verschillende koren en  dirigeert hij studentenorkesten op projectbasis.

Maartje Kraan studeerde bij Ilona Sie Dhian Ho en Jaring Walta aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2004 speelt Maartje in het door Claudio Abbado opgerichte Orchestra Mozart in Bologna. Maartje volgde masterclasses bij o.a. Christian Altenburger, Mauricio Fuks, Herman Krebbers, Edith Peinemann en Ruggiero Ricci.

Karin Dolman studeerde viool en altviool aan het conservatorium van Rotterdam. Al tijdens haar studietijd ging haar voorkeur uit naar het spelen van kamermuziek en vooral de muziek van de twintigste eeuw trok daarbij haar aandacht. In verschillende kamermuziek bezettingen treedt zij op, daarbij is zij steeds op zoek naar bijzondere werken die ten onrechte weinig gehoord worden. Als docent altviool is zij verbonden aan Codarts. Zij bespeelt een altviool gebouwd door haar man, vioolbouwer Jan van der Elst uit Dordrecht.

Hans Woudenberg was als twintigjarige student betrokken bij het ontstaan van het Schönberg Ensemble. Zijn engagement voor de nieuwe muziek is sinds die vroege studiejaren steeds verder gegroeid. Van 1993 tot 2003 vormde hij met Marja Bon de drijvende kracht achter Wendingen, waarmee in die jaren 50 multidisciplinaire projecten werden uitgevoerd. Als solist trad hij o.a. op tijdens de Amsterdamse Cellobiënnale met voor hem geschreven concerten van Vanessa Lann en Diego Soifer.