Galerie Marzee – Lage Markt 3 – Nijmegen – aanvang 16:00 uur
NEW EUROPEAN ENSEMBLE
Petra Valtellina – fluit
James Meldrum – klarinet
Pascal Jardry – gitaar
Rada Ovcharova – viool
Margot Kolodziej – viool
Emlyn Stam – altviool
Willem Stam – cello
De missie van het New European Ensemble is hedendaags en 20e-eeuws repertoire te presenteren voor een breed publiek. In de pers werd het ensemble bejubeld om de ‘fantastische’ (NRC) en ‘exemplarische uitvoeringen’ (Volkskrant) en ‘een van de beste ensembles van Nederland’ (Nieuwe Noten) genoemd.
Vooraanstaande componisten onder wie Kaija Saariaho, Magnus Lindberg, Mark Anthony Turnage, Bright Sheng en Anna Thorvaldsdóttir werken met de groep.
Programma
Jürg Frey – The Wind Moves Them (2017/2018); fluit, klarinet, gitaar, viool, cello
Dai Fujikura – Perpetual Spring (2017); klarinet, strijkkwartet
Pauze
Baldwin Giang – Muzzle (2019); elektrische gitaar en strijkkwartet
György Ligeti – Metamorphoses nocturnes (1953-1954); strijkkwartet
De Zwitserse componist Jürg Frey (*1953), de componist van de stilte, staat bekend om de brede en open klankruimtes die hij in zijn stukken schept. Zijn veelal introspectieve composities nodigen de luisteraar uit om verstilling en reflectie op te zoeken. Zijn werken worden regelmatig uitgevoerd door de meest toonaangevende orkesten en ensembles in Europa, Noord-Amerika en Japan. Vandaag hoort u The Wind Moves Them, een sereen en deels geïmproviseerd werk waarbij de instrumentalisten een lijst van voorgeschreven klanken doorlopen die gespeeld worden binnen een zich langzaam ontvouwende melodie.
De Japanse componist Dai Fujikura (*1977) staat bekend om zijn kleurrijke werken, die het hedendaagse idioom verbinden met de traditionele muzikale taal van zijn geboorteland Japan. Over zijn Perpetual Spring schrijft hij:
I was researching the Portland Japanese Garden online, looking at photos and also at their tweets. It is already beautiful just seeing those, and I found I was yet again to focus on nature for my inspiration.
“Perpetual Spring” is organic, the clarinet melts into the string quartet, and the strings extend their “stems” to wrap around the clarinet wherever it moves… As is the amazing thing about nature: the roots and stems of trees, they wrap around anything, breaking through the asphalt roads, concrete walls…
Every time I see these aspects of the power of nature, I feel that we should never underestimate the power of “quiet” nature. This piece is about “framing nature”.
Baldwin Giang (*1992) is een geëngageerd componist, pianist en multimediakunstenaar. Het doel van zijn muziek is banden tussen publiek en artiesten te creëren door middel van collectieve verwondering.
Over zijn compositie Muzzle (Muilkorf) schrijft hij:
‘Muzzle’ was written in the aftermath of Brett Kavanaugh’s 2018 Supreme Court confirmation hearings, in which Dr. Christine Blasey Ford accused Kavanaugh of raping her as a teenager. While I personally believed Dr. Ford, the televised forum did no justice to either party and left most Americans watching feeling queasy. This piece is inspired by the ways in which the truth can be muzzled in pursuit of political entertainment.
De jonge joodse componist György Ligeti (1923-2006) werd in 1943 opgepakt en naar een werkkamp gestuurd. Hij en zijn moeder waren de enige overlevenden van de familie. Vlak nadat in 1956 de Hongaarse Revolutie door de Sovjet-Unie onderdrukt was, vluchtte hij naar het Westen en ontwikkelde hij zich tot een van de meest toonaangevende figuren van de Europese avant-garde. Zijn strijkkwartet nr. 1 Métamorphoses Nocturnes uit 1953-1954 is een van de meest gedurfde werken uit de tijd van de Sovjet-censuur. Ligeti schrijft hierover het volgende.
The first word of the subtitle Metamorphoses nocturnes refers to the form. It is a kind of variation form, only there is no specific “theme” that is then varied. It is, rather, that one and the same musical concept appears in constantly new forms – that is why “metamorphoses” is more appropriate than “variations”. The quartet can be considered as having just one movement or also as a sequence of many short movements that melt into one another without pause or which abruptly cut one another off. The basic concept, which is always present in the intervals but which is in a state of constant transformation, consists of two major seconds that succeed each other transposed by a semitone. In this First String Quartet there are certainly some characteristics of my later music, but the writing is totally different, “old-fashioned”; there are still distinct melodic, rhythmic and harmonic patterns and bar structure. It is not tonal music, but it is not radically atonal either. The piece still belongs firmly to the Bartók tradition (remember my situation as a composer in Hungary at the beginning of the fifties).
De concerten van de Stichting Moderne Muziek Nijmegen worden financieel mogelijk gemaakt door
Gemeente Nijmegen
Fonds Podiumkunsten
Heffels Spiegeler advocaten
donaties van vrienden van de Stichting