Het concert vindt plaats in Galerie Marzee. Adres: Lage Markt 3, 6511 VK Nijmegen. U kunt reserveren via reserveringen@modernemuziek.nl. Aan de deur worden geen kaartjes verkocht. Voor het bestellen van losse kaartjes kunt u het bedrag van €24 overmaken op bankrekeningnummer NL78 INGB 0000 6517 17 ten name van Stichting Moderne Muziek Nijmegen (studerenden tot 30 jaar € 12). Reserveringen worden in volgorde van binnenkomst in behandeling genomen en bevestigd. Abonnementhouders en vrienden van de Stichting hebben voorrang.
Nieuw Amsterdams Peil
Heleen Hulst & Emma Breedveld – viool
Elisabeth Smalt – altviool
Mick Stirling – cello
We besluiten het seizoen met een aantal oude bekenden, het Nieuw Amsterdams Peil (NAP), de onverschrokken band die in 2005 opgericht werd door de pianoleeuw Gerard Bouwhuis en de avant-garde violiste Heleen Huls. Het ensemble, dat voor geen genre of stijl terugdeinst richt zich op een breed repertoire van kamermuziek en muziektheater. De musici vormen eerder een ‘band’ dan een ‘ensemble ’. Weinig hiërarchie en veel eigen inbreng door iedere speler afzonderlijk.
Marvellous
Tong-in-cheek in Britse muziek
Thomas Adès – Pianokwintet (2000)
Edmund Finnis – Brother & Sister (2019)
Oliver Knussen – Ophelia’s last Dance (2010)
Richard Ayres – nr. 38 three small pieces voor strijkkwartet (2003)
De Engelse humor wordt geroemd om zijn satire, zelfspot, woordspelingen, absurdisme en intellectualisme. Met een beetje fantasie zou je dat ook over de componisten in dit programma kunnen zeggen. Zij delen daarnaast een virtuoos brein waarmee ze scènes scheppen die weliswaar razend moeilijk voor de spelers zijn maar die een aanstekelijke vanzelfsprekendheid en herkenbaarheid hebben. Adès jongleert met geluidsschilfers van oude meesterwerken en dit materiaal blaast hij op een virtuoze manier nieuw leven in. Knussen geeft onderdak aan zwervende melodieën van oude dansen in Ophelia’s Last Dance. Ayres, tot slot, is een bruisende cocktail van hyperactiviteit, barokke grandeur en Straussiaanse pastiche.