Concert MMN; 24 November 16:00 u.

Galerie Marzee, Lage Markt 3, Nijmegen

In het tweede concert van ons jubileumjaar hoort u het internationaal gerenommeerde strijkkwartet Quatuor Diotima met de Britse pianist Joe Houston. Op het programma staan onder meer een strijkkwartet van Rebecca Saunders en twee wereldpremières, een pianokwintet van Thomas Simaku en een pianosolo. Thomas Simaku zal bij het concert aanwezig zijn. Simaku en de musici verzorgen een inleiding op de werken.

Quatuor Diotima


Yun-Peng Zhao – viool
Constance Ronzatti – viool
Franck Chevalier – altviool
Pierre Morlet –cello
met
Joe Houston – piano

Bij dit concert zal Léo Marillier Constance Ronzatti vervangen.

Joe Houston

Programma
Inleiding door Thomas Simaku en de musici
Thomas Simaku – “Catena” voor piano (2018) (wereldpremière)
Rebecca Saunders – “Unbreathed” voor strijkkwartet (2017)
pauze
Thomas Simaku – “Con-ri-sonanza”, pianoquintet (wereldpremière)

Quatuor Diotima
Quatuor Diotima werd in 1996 opgericht door afgestudeerden aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris en is momenteel een van de meest gevraagde kamerensembles ter wereld. 
De uitgebreide discografie van het kwartet omvat in het bijzonder hun interpretaties van de tweede Weense School en de definitieve versie van het Livre pour Quatuor van Pierre Boulez. De opnames van het kwartet worden alom geprezen en zijn met tal van prijzen gelauwerd door de internationale muzikale pers. 
De naam van het kwartet heeft een dubbele betekenis: Diotima is een allegorie van de Duitse romantiek – Friedrich Hölderlin geeft de naam aan de liefde van zijn leven in zijn roman Hyperion. Het is tevens een ode voor de hedendaagse muziek, zoals verheerlijkt door Luigi Nono in zijn compositie Fragmente-Stille, an Diotima.
Quatuor Diotima heeft al tien jaar een exclusieve relatie met het Naïve label; in 2016 lanceerden zij hun Diotima Collection, gewijd aan de werken van de grote hedendaagse componisten. De eerste uitgaven in deze collectie zijn gewijd aan Miroslav Snrka en Alberto Posadas. Ze worden gevolgd door muzikale portretten van Gérard Pesson, Enno Poppe en Stefano Gervasoni. In 2019 zal het kwartet werken van Rune Glerup, Tristan Murail en Rebecca Saunders opnemen. 
Sinds 2008 heeft het kwartet een speciale relatie met het Région Centre-Val de Loire dat het kwartet in residence heeft.  Dit is een belangrijk laboratorium voor tal van artistieke en pedagogische projecten. In Orléans heeft Quatuor Diotima een serie van kwartetconcerten ontwikkeld dat een nieuwe generatie van kwartetten samenbrengt met gevestigde ensembles. In l’Abbaye de Noilac, geeft het kwartet master classes waarbij ze jonge componisten en kwartetten uit de hele wereld samenbrengen.

Beluister hen alvast op https://www.youtube.com/watch?v=Sv1XUFnKM-https://www.youtube.com/watch?v=mSgVJXlhZ7Mhttps://www.youtube.com/watch?v=Xa88iPsEUVY,  https://www.youtube.com/watch?v=wPIYytgMvbw

En een recensie

Joe Houston
Joe Houston is een Britse pianist die actief is in de hedendaagse en experimentele muziek. Hij treedt op als solo-pianist en met andere musici op festivals en manifestaties in Europa, en werkt nauw samen met Catherine Lamb,  Brian Ferneyhough, Lore Lixenberg, Heather Frasch, Louis D’Heudieres, Rolf Hind, Rebecca Saunders, Mark Barden, Nomi Epstein, Colin Matthews, Thomas Simaku, Michael Zev Gordon, Lucy Railton, en Christian Mason. Joe Houston is de hoofdpianist in de Londense groep Octandre Ensemble, een ensemble dat zich specialiseert in muziek van na 1945.
Als solist trad hij op met verschillende orkesten in de Verenigde Staten en de laatste jaren in Europa en China. Tot de recente optredens behoren een vertolking van Cat Lambs ‘Prisma Interius VIII’, op de Biennale van Berlijn, de wereldpremière van een nieuw werk voor viool en piano door Christian Wolff in Kammer Klang in London, en tal van piano-optredens met Rolf Hind  op het Lille Piano(s) Festival. Afgelopen maand gaf hij solo-uitvoering op de Donauschingen Musiktage 2019. Een CD van Thomas Simaku’s kamermuziek met Quatuor Diotima komt spoedig uit op BIS en een CD-portret van Mark Berden op WERGO. Beluister zijn spel alvast op https://www.josephhouston.co.uk/listen.

Thomas Simaku

Thomas Simaku (1958) studeerde af aan het Albaanse Staatsconservatorium in Tirana en ontving zijn PhD in compositie aan de Universiteit van York. Hij was de Leonard Bernstein Fellow in Composition aan het Tanglewood Music Centre, USA (1996) en werkte samen met Brian Ferneyhough aan de Composers’ Workshop, California State University (1998). Zijn werk werd geselecteerd door tal van internationale juries en werd wereldwijd uitgezonden door radiostations als BBC Radio 3, SWR2, MDR en Deutschlandfunk (Keulen). Zijn CD die in 2008 werd uitgebracht werd op Naxos in de 21st Century Classics series bereikte The Best of Year List in de VS.
In 2013 won hij de eerste prijs op de Internationale Competitie voor de 100e verjaardag van Lutosławski met zijn Concert voor Orkest. Thomas Simaku doceert compositie aan de Universiteit van York.

Twee wereldpremières

Catena for solo piano (2018) 
Geschreven voor Joe Houston 
(wereldpremière) 

Zoals de Latijnse titel suggereert is Catena een keten van muzikale gebeurtenissen verbonden door een netwerk van muzikale en andere relaties op verschillende niveaus. Dit stuk bestaat uit vijf contrasterende delen die zonder onderbreking gespeeld worden. Contrapuntisch gestructureerd onderzoekt het gedetailleerd de expressieve en virtuoze mogelijkheden van de piano, waarbij het een breed spectrum aan kleuren en texturen bestrijkt. Iedere deel volgt zijn eigen pad en structuur, beginnend met de ostentatieve statische kwaliteit van het eerste deel en culminerend in een totale desintegratie in het slotdeel.

con–ri–sonanza – Bill Colleran in Memoriam 
(wereldpremière) 

Als een grand seigneur in de wereld van de muziekpublicaties was Bill een uitzonderlijke man, met een sterk karakter en buitengewoon behulpzaam voor anderen. De vriendschap en de aanmoedigingen die ik van hem kreeg, zelfs in zijn paar laatste dagen, betekenden geweldig veel voor me! Vier noten die afgeleid zijn van zijn naam staan centraal in dit stuk. Als pilaren in een sonisch bouwwerk weerklinken deze vier noten door het hele stuk. Vandaar de naam.