Galerie Marzee – Lage Markt 3 – Nijmegen; aanvang 15:00 en 17:00 uur
Theaters en musea zijn weer open. We gaan dus vol goede moed het nieuwe jaar in en wel met twee internationaal bekende solisten, de sopraan Keren Motseri en de violist Joseph Puglia,
Gegeven de anderhalvemeter-maatregel kunnen we per uitvoering maximaal 40 bezoekers ontvangen. Dat betekent dat we de concerten tot nader order geven als ‘dubbel-concerten’, i.e. twee uitvoeringen zonder pauze. Reservering is verplicht via reserveringen@modernemuziek.nl. Geef daarbij aan of uw voorkeur naar de uitvoering van 15 dan wel die van 17 uur uitgaat. Abonnementhouders hebben voorrang.
Joseph Puglia – viool
Keren Motseri – sopraan
Sounds and Silence
György Kurtág – uit de “Kafka Fragmenten”, deel II, “Der wahre Weg” (1986)
Chaya Czernowin – Adiantum Capillus-Veneris voor solo stem (2016)
Salvatore Sciarrino – Caprices voor solo viool (1976)
– Caprice #4
– Caprice #1
– Per Mattia
Jürg Frey – Windwörter (2018)
Over het programma
De Kafka Fragmenten van de Hongaarse componist György Kurtág, een medestudent van György Ligeti aan de Liszt Academie in Boedapest, behoren tot zijn bekendste en meest uitgevoerde werken. Kurtág studeerde in 1957-8 in Parijs bij Olivier Messiaen en Darius Milhaud. Daar ontdekte hij Kafka’s werken en verzamelde gedurende de volgende decennia fragmenten van diens geschriften. Die collectie werd de basis voor een buitengewoon onconventionele en expressieve liederencyclus voor sopraan en viool. In dit concert hoort u deel II, Der wahre Weg, dat is opgedragen aan Pierre Boulez.
De tekst luidt als volgt:
Der wahre Weg geht über ein Seil
das nicht in der Höhe gespannt
ist, sondern knapp über den Boden. Es scheint mehr bestimmt
stolpern zu machen, als begangen zu werden.
Chaya Czernowin schrijft over haar Etudes in fragility for voice and breath.
“In this piece, the voice and the breath play an equal role in executing the musical text, as the breath is (at times) independent from the voice and equal to it in an almost contrapuntal relationship. This is not an expressive piece in the more standard way in which a singer employs all of his personality in an attempt to express emotions or other expressions of the ‘self’. It is rather a sketch using the voice and the breath like a small brush painting a line. Even though it is only a line made out of water (breath) with some colour (voice), this line is actually transmitting a whole landscape.”
De Caprices van Salvadore Sciarrino voor solo-viool ontstonden in hetzelfde jaar als Berio’s Sequenza VIII. Ze zijn geschreven als een eerbetoon aan Paganini’s befaamde 24 Caprices. De duivels virtuoze stukken van Sciarrino ademen minimalisme maar dan niet in de repetetieve stijl van Reich en Glass maar veeleer in de gesublimeerde stijl van componisten als Feldman, Cage en Scelsi.
Het concert eindigt met Jürg Frey’s Windwörter. Frey’s compositie is veeleer een evaluatie en integratie van stilte in plaats van een doorlopend tapijt van nooit eindigende klanken. De intimiteit van het stuk kan bij uitstek live ervaren worden in een setting waar de luisteraars – zoals bij deze uitvoering – direct rond de uitvoerenden geplaatst zijn.
Over de musici
De van oorsprong Amerikaanse violist Joseph Puglia heeft zijn sporen verdiend als een van de top-interpretatoren van de muziek van de 20e en 21e eeuw. Hij maakte zijn solo-debuut bij het Concertgebouw Orkest, speelt als concertmeester bij het Asko|Schönberg Ensemble en werkte met Pierre Boulez en leden van het Ensemble Intercontemporain. Hij heeft op de hele wereld uitvoeringen gegeven op podia als het Lincoln Center en de Carnegie Hall (New York), in Washington DC, Parijs en Melbourne. Joseph studeerde aan de Juilliard School en ontving zijn Master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Vera Beths.
Luister alvast naar zijn virtuose vertolkingen van Ligeti en Berio.
De Israëlische Keren Motseri is een veelzijdige en veelgevraagde sopraan met een repertoire dat loopt van de Renaissance tot en met de 21e eeuw. Recente highlights zijn optredens op het Lincoln Festival in New York met een uitvoering van Yitzhak Rabins Chronicle of an Assassination, een portret van Pierre Boulez met het Asko|Schönberg Ensemble en Bachs Hohe Messe op het Jerusalem Bach Festival. Twee jaar geleden had zij haar debuut bij de Nationale Opera bij de productie van Stockhausens Aus Licht. Als specialiste in de interpretatie van hedendaagse muziek werkte ze in heel Europa samen met componisten als Kaija Saariaho, Steve Reich en Louis Andriessen.
Luister alvast naar haar vertolking van Crumb en De Vries.
De concerten van de Stichting Moderne Muziek Nijmegen worden financieel mogelijk gemaakt door
– de Gemeente Nijmegen,
– het Nederlands Fonds voor Podiumkunsten
– donaties van enthousiaste bezoekers