Galerie Marzee – Lage Markt 3 – Nijmegen; aanvang 16:00
Om de 4 uitgevallen concerten van het seizoen 2020–2021 te compenseren hebben we het seizoen verlengd tot half oktober. Het tweede inhaalconcert vindt plaats op 5 september en als vanouds om 16:00 .
U kunt reserveren voor de concerten op reserveringen@modernemuziek.nl. Als u het bedrag van € 20 overmaakt op banknummer NL78INGB0000651717 ten name van Stichting Moderne Muziek Nijmegen is uw reservering gegarandeerd.
Fanny Alofs – zang
Stefan Gerritsen – gitaar
Katharina Gross – cello
Het zou ons nieuwjaarsconcert geweest zijn ware het niet dat de Covid-toestand roet in het eten gooide, maar nu brengen we alsnog het concert van Fanny Alofs, Stephan Gerritsen en Katharina Gross.
Kurt Schwitters, dadaïst van het eerste uur, schreef tussen 1922 en 1932 zijn Ursonate, uitermate strak georganiseerde onzin, waar hedendaagse componisten nog steeds op teruggrijpen. In dit concert hoort u een combinatie tussen de Ursonate met Christopher Wood’s rauwe cellocompositie Yikes. Naast de lyriek van Rijndert van Woudenberg op basis van een sonnet van Petrarca, een vroege Gubaidulina, een late uitgerijpte cyclus van Britten en een melodieus werk van René Samson zoeken de drie performers de fysieke grenzen van hun instrument in solo’s en duo’s. U hoort Verbugt’s Earth op een zeer uitzonderlijk instrument, de 31-toonsgitaar. Dan worden lichaam en stem een slaghout in Globokar’s vurige performance classic Corporel en combineert Gross haar cellospel met vocalen. Verder klinken werken van Marinissen, Seung Won-Oh, Shim en Stäbler. Guus Janssen’s suite HaHu Baley tenslotte is een vrolijke hedendaagse dada op teksten van Hugo Ball die met zijn Cabaret Voltaire aan de wieg van de dada-beweging stond.
De componisten Guus Janssen, Rijdert van Woudenberg en Arnold Marinissen zijn alle aanwezig bij het concert.
Fanny Alofs rondde haar opleiding tot jazz-zangeres cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium, zong met de David Kweksilber Big Band en Misha Mengelberg’s Instant Composers Pool, en werkte met jazz-grootheden als Dianne Reeves en trompettist Ambrose Akinmusire, verzorgde backing vocals bij Crowded House-voorman Neil Finn en cabaretier Freek de Jonge.
Ondertussen specialiseerde zij zich in hedendaags klassiek repertoire, wat resulteerde in vele hedendaagse kamermuziekprogramma’s, met kleine ensembles maar ook geheel solo.
Inmiddels is zij een internationaal veelgevraagd zangeres wier stem een buitengewone reikwijdte heeft. Fanny zingt op podia van Nieuw-Zeeland tot New York’s Carnegie Hall en werkt veelvuldig met gezelschappen als Silbersee, DNO, Nederlands Kamerkoor, Asko|Schönberg en BBC Symphony Orchestra.
Haar flexibele stem en krachtige spel leverden haar dragende rollen op in muziektheaterproducties.
Stefan Gerritsen, momenteel woonachtig in Berlijn maar nog veelvuldig te horen op Nederlandse podia, is een veelzijdige klassieke gitarist met een repertoire dat loopt van oude muziek tot de nieuwste composities, niet zelden aan hem opgedragen. Daarnaast initieert hij nieuwe projecten om het repertoire voor de klassieke gitaar uit te breiden.
Naast de klassieke gitaar bespeelt hij ook een zogenaamde 31-toongitaar, een instrument gebaseerd op het stemmingssysteem van de 17e eeuwse Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens.
Stefan maakt ook deel uit van microtonaal ensemble Scala, waarin hij elektrische gitaar speelt.
Met Verso, het duo dat hij vormt met panfluitist Matthijs Koene won hij vele concoursen en in 2007 maakten zij hun debuut in de Carnegie Hall in New York.
Hij werkt intensief samen met moderne componisten, zoals Guus Janssen, Roderik de Man en Daan Manneke.
De oostenrijkse celliste Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschulen Lübeck en Keulen, en aansluitend aan het Royal Northern College of Music in Manchester. Katharina behaalde verschillende internationale prijzen en soleerde met ondermeer het Staatsorkest Kiev, het Philharmonisch Orkest Klausenburg, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists. Katharina gaf wereldwijd solo- en kamermuziekconcerten, onder andere in het Concertgebouw, Muziekgebouw aan ‘t IJ en Bimhuis Amsterdam, Konzerthaus en de Musikverein Wenen, Festival Santan- der in Spanje en bij de Europäische Wochen Passau. Verder was zij mede-oprichtster en lid van het Nederlandse Fresco Trio.
In 2014 riep Katharina het project Cellomondo in het leven: componisten uit een tal van landen van de wereld en hun studenten schrijven werken voor cello-solo. Tijdens de Gaudeamus Muziekweek 2016 speelt zij alle composities die tot nu toe ontstonden in de vorm van een cellomondo-marathon.
De volgende twee inhaalconcerten
26 September
Ives Ensemble
fluit, klarinet, viool/altviool, cello, piano, elektronica
In dit programma staan twee spraakmakende componisten centraal: Joanna Bailie en Cassandra Miller. Tijdens de lockdown schreef Miller Perfect Offering voor fluit, klarinet en strijkkwartet. Het is geïnspireerd op Leonard Cohens Anthem uit 1992, waarin hij tegen beter weten in de hoop op betere tijden uitspreekt. Daarnaast klinkt Warblework waarin Miller zich laat inspireren door de zang van 4 Noord-Amerikaanse lijstersoorten.
Ook Joanna Bailie gaat in haar nieuwe compositie van bestaande geluidsfenomenen uit. In haar From above and far away klinken verre verkeersgeluiden door, die net boven de gehoordrempel uitkomen.
10 oktober
Gubaidulina ensemble
Vincent van Amsterdam – accordeon
Ilonka Kollhoff – fluit
James Oesi – contrabas
Tatiana Koleva – slagwerk
Esther Kuiper – mezzosopraan
Ruim 100 jaar geleden schreef Christian Morgenstern zijn komische en proto-dadaïstische Galgenlieder. In 1996 zette de Russische componiste Sophia Gubaidulina, toen verhuisd naar het westen, verrassend genoeg deze inmiddels befaamde ‘onzin’-gedichten op muziek. Gubaidulina’s interpretatie is poëtisch, mystiek en theatraal.